Skip to content

Dva nova slova u crnogorskom jeziku

avgust 29, 2008


U crnogorski će jezik biti uvedena dva nova slova, „s“ i „z“, potvrdio je danas član Saveta za standardizaciju crnogorskog jezika Adnan Čirgić. Čirgić je agenciji Beta rekao da će se delom crnogorske standardno-jezičke norme smatrati i opštecrnogorski fonemi „ć“ i „đ“, nastali ijekavskim jotovanjem. Prema objašnjenju Čirgića, to je jedno od pravopisnih načela crnogorskog jezika, koja su sadržana u Predlogu pravopisa savremenog crnogorskog jezika, koji će biti dostavljen Ministarstvu prosvete i nauke Crne Gore. Od 13 članova Saveta za standardizaciju crnogorskog jezika, naveo je Čirgić, za pravopisna pravila glasalo je njih deset. Predlog pravopisa sadrži još šest pravopisnih načela, a prvo glasi da je model za crnogorsku standardno-jezičku normu zajednički opšti jezički sloj, koji pripada svim autohtonim crnogorskim građanima. Drugo načelo se odnosi na poštovanje pravila „piši kao što govoriš, čitaj kako je napisano“, a treće da je ijekavica normativna u skladu sa crnogorskom tradicijom i savremenom upotrebom.
Jedno od pravila tiče se kodifikacije standardnog crnogorskog četvoro-akcenatskog sistema sa dužinama. Prema jednom nacelu, u crnogorskom jeziku nehe biti jezičke arhaizacije, niti će se normirati lokalizmi, dijalektizmi i privincijalizmi, koji su izvan opšte savremene upotrebe u Crnoj Gori.
Posebnim pravilom je dogovoreno da se u svemu ostalom, osim ako drugačije ne nalaže savremena crnogorska jezička praksa, neće odstupati od pravopisa srpskohrvatskog jezika koji je do sada bio u upotrebi u Crnoj Gori. Član Saveta za standardizaciju crnogorskog jezika Rajko Cerović rekao je, takođe, Beti da su pravopisna načela bila polazni materijal za diskusiju o crnogorskom jeziku. Cerović je naveo da pravopis crnogorskog jezika „neće biti tako brzo usvojen“.

Beta

Ja pala od smeha pojedinim izjavama . . . ok, jezik se menja i normiranje je neizbežno, ali neke stvari su me zaista zapanjile :)))

Šta vi mislite?

26 komentara leave one →
  1. avgust 30, 2008 12:01 am

    Kada neko toliko očajnički želi da bude različit i da dokaže da je poseban, jedinstven, unikatan, onda poseže za ovakvim stvarima. Ne mogu da kažem da sam iznenađena. :S

  2. glorfindel permalink
    avgust 30, 2008 1:05 am

    Rek’o Bora Čorba davno, dok je pričao pametne „Gluposti“:
    „Loču svinjski očevi i majke, što rađaju kretenastu decu,
    mani sada tupavo potomstvo, Mujo kuje konja po mjesecu.“

    Jes’ da se i on u poslednjih par godina menjao u montenergovskom maniru, ali ovo stoji.

    Ka’ su se ocjepili, onda su jezik proglasili „maternjim“. Moja najbolja drugarica, pre par godina, iznervirana reakcijom prodavačice u kiosku, koja je nešto prokomentarisala na račun beeeeooooogradskoooog naglaska, kao nije razumela šta joj ova moja looda traži, upitala je: „A hoćete da Vam ponovim na maternjem?“

    Da nije tužno, bilo bi smešno.

  3. КОНСТАНТИН permalink
    avgust 30, 2008 7:51 am

    Само ми није јасно како до сада американци (кловнови по природи) не измислише амерички језик него још увек говоре енглески?!

    Аднан Чиргић. Па добро, бар су изабрали човека са старим, традиционалним православним именом да им мења језик.

    Могао би неко да помисли да ме погађа овакав развој догађаја у црној гори, али погрешиће. Све ми је равно по том питању, само трагикомична нота целе ујдурме нагони на коментарисање :) :(

  4. avgust 30, 2008 11:31 am

    Meni je baš bilo smešno. Ali ne to što oni sada prave svoju azbuku (ako će se tako zvati), nekada je i u Srbiji postojalo (u izgovoru samo, ali ima i svoj grafem koji nije bio u upotrebi) zvučno S, pa pretpostavljam da oni čine nešto isto sada, samo ne znam da li se baš koristi u standardnom jeziku, ali oni znaju. Samo mi je smešno sve to.

    i slažem se (u globalu) sa vašim mišljenjima.

    Džejni, to osećanje je i dovodilo do ratova i različitih gluposti.

    Glorfi, ahahahaha :))) meni je smešno :D

    Константинe, lepo zapažanje u vezi sa Amerikancima, te i odlično poređenje.

  5. avgust 30, 2008 11:57 pm

    Da dodam nešto što sam čula danas – razmatraće i ulazak slova DZ u abecedu, ne znaju još grafem, o tom, potom će tek da većaju. Sa svim ovim što čine, ponašaju se kao Hrvati, u svom sunovratu od novogovora, a samo im je još falilo slovo DZ da liče na Italijane. Samo da bože sačuvaj ne liče na Srbe! Ali drvena, kao što kaže Kon, nije vredno pomena, toliko je odvratno ! 8)

  6. zelenavrata permalink
    avgust 31, 2008 12:07 am

    Da nije smesno, bilo bi tuzno. A, moze i obrnuto, majke mi!

  7. avgust 31, 2008 3:35 pm

    Hmmm… čudi me da im do sada nije palo na pamet da pišu sa desna na levo, to bi ih, baš onako, istaklo. A i približilo arapskim narodima. :)

  8. avgust 31, 2008 4:13 pm

    lol :)))

    ja umem da pišem sa desna na levo, kao u ogledalu :)
    nekada, u srednjoj, kada mi je bilo dosadno na časovima, dok je profesorica diktirala, ja sam pisala ‘naopako’. e sad, gadno je bilo to što nisam znala da ocenjuje sveske :S

  9. avgust 31, 2008 6:38 pm

    imam neki, mozda varljiv, utisak da je ovo neka zajebanjcija :)

    a i ako nije, ne cudi me preterano. svet je lud odavno, a covek hvata korak negde oko dvadeset i pete..

  10. Duda permalink
    avgust 31, 2008 7:42 pm

    A sta reci na ovo sto si napisala? Njihove glave nisu za dve noge. Toliko pameti imaju! Uf, kako sam besna. Jos kada mi dodju prijatelji sa letovanja iz CG, pa dodaju ulje na vatru, da puknem. Bolje da vise nista ne kazem, bolje…

  11. avgust 31, 2008 8:38 pm

    A sta su do sada imali umesto S i Z? Nista mi nije jasno. Izmisljanje tople vode?

  12. avgust 31, 2008 11:07 pm

    Ko zna Indidkid, vrlo je moguće :)

    Dudo, najbolje je sa prijateljima ne ulaziti u polemike oko ovakvih stvari, jer može da se završi prekidom prijateljstva . . . a i ljudi uglavnom (običan narod) nisu krivi, već su im ulili gluposti u glave . . .

    Elektrokuhinjo, mi smo na faksu učili da postoji to neko zvučno S, koje se koristi u određenim dijalektima. nije mi bilo teško da potražim beleške sa predavanja, pa sam našla u tabeli i zvučno S i to neko Z (grafemi koje sam ja zapisala, a verovatno sam prepisala sa table izgledaju ovako (ćirilicom!) С’ и З’), u tabeli su u petoj aperturi, strujni su i spadaju u dentale i to je sve što znam . . . znam i kako se izgovaraju, samo ne znam kako da ti kažem :))) mnogo smešno zvuči, ali se koristi u određenim dijalektima (zaboravila sam kojim).
    ako su to ti glasovi na koje oni misle!
    ne znam koje druge bi mogli da uvedu osim tih, postoje još i Т’ и Д’ i neko čudno Ц koje se obeležava slično kao S latinično (i još neka dva kojih se ne sećam a i nemam na tastaturi grafeme za njih), ali njih nisu spominjali. sve u svemu, ne vidim potrebu za tim, pogotovo što ne verujem da iko od dece koja će to učiti imaju ova dva glasa u svom svakodnevnom jeziku, samim tim i osećaj za njih . . .

  13. IvanB. permalink
    septembar 1, 2008 3:01 am

    to cudno „S“ se cita nesto izmedju C i Z – susedni narod makedonci u svojoj bukvata imaju to 31 slovo „S“ i npr. ne kazu ZID nego SID (cita se czid).
    Oni dobro, imaju svoju drugaciju azbuku sa Ќ i Ѓ od Cirila i Metodija, umseto Ć,Đ i totalno su priblizno slicni sa npr. bugarskim jezikom nego sto je to sa srpskim jezikom.

    Razumem ja i Crnogorce sa njihovom zeljom da imaju svoj jezik… svakome je dopusteno da bude ono sto hoce… samo ja ne razumem nas Srbe koji letimo dole na njihovo primorje(!) i ko je nama kriv sto oni nama naplacuju ekolosku taksu, a mi njima ne. I to sto im dajemo besplatno skolovanje (!!!)… Ne treba traziti krivca kod njih, nego trebamo sebe zapitati da li smo mi previse dovoljno jahani sa svih strana. A koliko mi se cini izgleda da nismo.

    I takve teme me bas u opste ne doticu ni najmanje. Da bismo postovali druge treba prvo da naucimo da postujemo nas same.

  14. septembar 1, 2008 2:31 pm

    Samo im jos jeyik fali ,sve ostalo imaju.Vala umal se ne upisah od smeha dok sam citao post.

  15. septembar 2, 2008 12:19 am

    Meni nije smesno, izvinjavam se ali ovo je otuzno. Ne ni tuzno nego otuzno. Grehota. Sve sto ste rekli je totalno tacno… i daleko im lepa kuca

    @ G
    Nemoj da mi diras pesmu „Mujo kuje konja po mjesecu“ da ne radi prangija :D

  16. Duda permalink
    septembar 2, 2008 5:08 pm

    Mislila sam na prijatelje kada se vrate sa godisnjeg pa pocnu dodatno da ih opljuvavaju (na vec moje zive rane), u smislu, bolestina, ne ljubaznosti, nemanja vode, a ni dupeta im vise nisu u njihovom vlasnistvu. I njih su prodali Rusima, a ovamo izmisljaju nova slova u svom „crnogorskom“ jeziku i pricaju o postenju i cojstvu. Pa da, ispasce da su oni izmislili „nova slova“. Jao, besna sam, grrrrr! Kretencine popismanjene. I Kosovo ce ONI da priznaju. Nemam reci! Sa kim smo mi to bili jedna drzava? Ko li to bese?

  17. Duda permalink
    septembar 2, 2008 5:14 pm

    Dodatak: U CG sam bila poslednji put 1994. godine, zato sto su moji bivsi svekar i svekrva imali stan u Meljinama. Odvratno je bilo, da ti se povraca. Govna na obali, bostan, paprike, tetra sokovi i mleka, a moja svekrva to sve razgrne i zapliva prema „tamo dalje nema prljavstine“. Moja porodica, moji roditelji, moj bivsi i nasa deca, je letovala u Istri,u Medulinu. Kao nebo i zemlja. Kultura, obicaji, kamp za oko 15.000 dusa. Sve reseno, pod konac. Divota. Eto, samo poredjenja radi. A znas kada bih ponovo isla tamo dole? NIKADA. Cak da dobijem na najluksuznijem mestu smestaj, da povedem celu familiju i prijatelje za DZ, i da dobijem 100.000 evra dzeparca, NEMA TE SILE KOJA BI ME NAGOVORILA DA ODEM. I ovo je previse komentara za NJIH!

  18. septembar 2, 2008 8:07 pm

    Aha, znam na sta mislis. Postoji valjda neka stara rec u srpskom jeziku koja ima to s’ samo ne mogu da se setim nikako.

  19. septembar 2, 2008 8:54 pm

    Ivane, ima ga i u grčkom, ako se ne varam :) što se primorja tiče, meni je Jadransko more najlepše. I apsolutno se slažem sa tobom . . . ali je to već neka druga tema :)

    Zmajček, i ja :) pogotovo zbog prisvojnih prideva :)))

    Spartak, meni je smešno . . . „opštecrnogorski fonemi “ć” i “𔓠LOL

    Dudo, slažem se sa tobom . . . nije im higijena jača strana . . . možda bi zaista trebali malo više time da se pozabave nego uvođenjem nepotrebnih slova u azbuku . . . ako se bude zvala azbuka, ko zna :)))) samo se ne treba jediti.

    Elektrokuhinjo, ni ja ne mogu da se setim . . . a tačno se sećam izraza lica asistenta dok nam je to izgovarao, jer se čovek trudio da tačno artikuliše :)))

  20. septembar 2, 2008 10:40 pm

    ma žfaće še ažbuka, da ne pomišlje neko kako je nežto oštalo og шрпцког… eeeeeee…

  21. septembar 5, 2008 10:42 am

    Ne bi me cudilo da uvedu i neka ruska slova, posto Rusi polako ali sigurno zauzimaju celo njihovo primorje.

  22. Duda permalink
    septembar 5, 2008 6:08 pm

    Dobro kazes Kulic! Razmisljaju u pogresnom pravcu. Ako im Ruje vide to sa slovima, najebali su! Pa nisu oni pokupovali celu CG da se govori crnogorski! Ruski ce im biti maternji, materu im… Prodane duse!

  23. septembar 5, 2008 9:50 pm

    Ma ko ih sisa, otcepili se i prema tome, srecan im put. Samo nemoj posle da bude „braco Srbi pomagajte“, treba zito, treba ovo, treba ono…
    Nego mi ovde u Srbiji pravimo uvek istu gresku, slabo pamtimo a brzo zaboravljamo.

  24. septembar 5, 2008 10:27 pm

    Glorfi, LOL :)))

    Kuliću, welcome :)

    Dudo, Kuliću, znate šta je najgore? Što mi ne odlučujemo o tome. Čak nas niko i ne pita.

  25. Duda permalink
    septembar 7, 2008 12:09 am

    Tacno, ali zato imamo blogove da razmenjujemo misljenja i da im malo majcicu… bar ovako. Uvek nagrabusi obican svet, dok oni u najfantasticnijim foteljama vedre i oblace, znam. Mi smo Srbi, cini mi se najgori. Svi se vole, oni Hrvati se hvale u svakoj recenici: Mi, Hrvati, ovo, mi Hrvati ono, a mi se samo pljujemo. Dokle god ne pocnemo da se pridrzavamo onih 4 S, dotle ce nam biti ovako kako je.

  26. septembar 7, 2008 1:51 am

    hehe, slatka si :)

    i nažalost u pravu. uvek nedužan narod nadrlja. nikada neću zaboraviti kada se CG odvojila od SRJ, kako su ih svi pljuvali, a odvojili su se sa 51% glasova. šta je sa onih 49%? na netu je počelo javno pljuvanje, dok jedan dečko nije rekao (Crnogorac):
    „Ne znam zašto me napadate, ja bih nazaaad . . . “ :(((

Ostavite odgovor

