Skip to content

Negativna kritika

jun 2, 2010

Primetila sam u poslednje vreme ogromnu količinu negativne energije u blogosferi, i samim tim i na twitteru. Nervoza, frustracije, smanjena tolerancija i netrpeljivost nisu više retki i uočeni su kod velikog broja twitteraša. Da li ekonomska kriza utiče na nas? Finansijski problemi? (Ne)Vreme? Ne verujem, na besparicu smo po defaultu naviknuti, a sve ovo je počelo i pre kiše koja, sada već, danima pada. Drčni i neprijatni komentari na postove, blokiranja i svađe su postali svakodnevnica.

Iskreno, volim kritiku. Pozitivnu ili negativnu, svejedno. Hmm, ustvari, nije svejedno, svako voli pozitivnu, naravno, kada se trud vidi, ali i negativnu ne propuštam da iskoristim na najbolji mogući način. Trudim se da ispravim to na čemu grešim, NARAVNO, samo ukoliko smatram da grešim. Uvek sam otvorena za savete, a samo je moje da li ću ih prihvatiti ili ne. Svakako cenim kada neko odvoji vreme za mene i moj blog i iznese svoje mišljenje, ukoliko je iskreno, a ne pakosno. I ukoliko ‘kritičar’ ima znanje da mi ponudi. Čuvam se impulsivnosti koja je po meni užasno loša. Sve ovo je samo slovo na ekranu, i svaku poruku koja vam ne prija u tom momentu morate ponovo pročitati drugim tonom. Možda je samo trenutna emocija koju imate prouzrokovala negativnu konotaciju poruke/komentara/twitta/čega god. Možda treba pogledati zbog čega je neko nešto zamerio, pogotovo ako ima više jednakih mišljenja. I, čak i ako dobijete negativan komentar, to ne znači da vam ta osoba misli loše ili da ne voli vaš blog ili nešto slično. Samo je došlo do neslaganja u mišljenjima i to je to. Ne treba sve prihvatati lično na prvu kartu.

Negde na početku blogovanja mi se desilo da sam ostavila komentar na jednom blogu i da me je devojka koja ga piše toliko napičila da sam odlučila da više nikada ne odem na taj blog. U pitanju je bio put i razmišljanje o literaturi koju da ponese. E sad, pošto sam završila književnost, i volim da čitam, te to i radim u velikim količinama (ne koliko ranije, ali opet više nego prosečan svet), mislila sam da joj mogu dati predlog. Pošto se nije složila sa e-knjigama (ok, ukusi su različiti), predložila sam joj nekoliko naslova, napomenuvši da smatram da su određeni naslovi kvalitetniji i da neke smatram šundom. Posle toga mi je rekla kako njen blog posećuju isključivo intelektualci i načitan svet i kako ne treba niko da soli pamet ili šta znam . . . Iskreno, jako sam se iznenadila reakcijom, pogotovo što nisam mislila ništa loše . . . već sam samo htela da dam svoju smernicu, što je tim postom i tražila. E sad, i meni je asistent iz svetske književnosti rekao je to što čitam Pračeta gubljenje vremena, pa sam kritiku prihvatila sa smeškom, jednostavno nam se mišljenja ne podudaraju i to je to.

Pre neki dan sam se zaista iznenadila blogpostom u kom su prozvani ljudi koji su uputili kritiku. Naravno, negativnu. Tačnije, to je bilo samo mišljenje, nije čak ni upućeno direktno. Izvin’te, ali ovo je internet i dostupan je apsolutno svima, kao i blogovi i tekstovi koje pišemo. Ukoliko neko ne želi komentar, može isključiti opciju za komentrisanje ili ograničiti pristup blogu. Zato i postoji opcija ‘private’ kako za blog, tako i za pojedinačne postove. A ne na sav glas kukati i osuđivati ljude zbog iznesenog mišljenja. Apsolutno je bezveze ako na svom blogu očekujete isključivo pozitivne komentare i hvalu. Onda treba razmisliti o samopouzdanju, sujeti i koječemu. Kao i o licemerju onih koji komentarišu.

Naravno, uvek treba paziti na koji način saopštiti kritiku, pogotovo negativnu.

Uglavnom, htedoh reći da nam je usled negative koja je zavladala, ponestalo elana za bilo šta. Ljudi napuštaju twitter i blogove ili manje pišu. Možda će ova #MoustacheWeek uneti malo više poverenja i smeha među blogere i dati im podsticaja da se međusobno poštuju i uče jedni od drugih, a ne samo da se ljute i impulsivno reaguju.

I kako je Deda malopre rekao na twitteru:  „Ko ne moze kritiku da izdrzi, ne mora ni da bloguje, lol…“.

Cheers!

11 komentara leave one →
  1. jun 2, 2010 9:26 pm

    Deda je uvek u pravu! :D

    I pozitivni i negativni komentari mogu biti pakosni..treba čovek da dobro odmeri šta je šta. A taman posla da se svi slažemo, ne bi bilo interesantno ič!

  2. jun 4, 2010 11:02 am

    Хаха, читам део о литератури и само се мислим: „шта би тек рекла за то што у последња два месеца читам само Дискворлд серију“ — а кад оно :)

    Него, овакви текстови су увек „мач са две оштрице“ — и сама доприносиш негативној атмосфери писањем о негативном расположењу. Наравно, порука је конструктивна, и питање је како позитивно скренути пажњу на нешто овог типа. Можда пре кроз шалу? :)

    А да се не лажемо, мене ово „невреме“ гњави већ дуже — практично од почетка године није било лепог времена. Деси се да недеља или две буду лепе, ал’ одмах затим ил’ хладно ил’ киша бар толико. Из марта директно у август, септембар. Није да сам иначе баш активни „блоганко“ или „твитераш“, али ме ово спречава да више висим на ваздуху, а тако одмах постајем чудан.

  3. Alex permalink
    jun 4, 2010 3:13 pm

    Hvala na ovom tekstu. :)
    Tvoj tekst, nažalost, kao jedina svetla zvezda na mračnom nebu, neće ništa promeniti. Ljudi su danas potpuno netolerantni.
    Ja lično imam dosta godina da ne moram više da se smešim i klanjam onima koji me psuju i nipodaštavaju. Zato ću reću moje mišljenje o ovoj srpskoj blogo-sferi, taksativno po nadimcima.
    Postoje blogeri koji pišu sjajne tekstove, ali koji su potpuno netolerantni na kritiku. Nešto slično tvojem primeru iz teksta. To su recimo Mahlat, Marouk, Ivanizmi, Luna Morena…
    Većina blogera piše za svoju dušu i ni ne žele da polemišu putem komentara.
    I naravno postoje blogeri koji su otoreni, sa odličnim tekstovima i sa kojima se može prodiskutovati. To su Zelena, Duda, Exxx, Mala Breskva, Plava Baklava i naravno Veshtichanstvena, Affrodita…
    Ostale nisam čitao što ne znači da nisu dobri. Nažalost dva blogera sam morao da stavim u „blokadu“, ne zbog drugačijeg mišljenja, već zbog poganog jezika.
    Ako ti ovaj moj komentar pravi neki problem, ti ga slobodno obriši, premda on predstavlja moj stav.
    Pozdrav i čitamo se :)

  4. jun 6, 2010 10:16 am

    Alex samo mala ispravka… nije nekada problem u negativnom komentaru, nekada nekoj opasci jednostavno nije tu mesto.

    Ako svi klimaju glavom i slažu se tu nešto nije kako treba.

    Mogu reći za svoj blog da ni jednom nisam obrisala ni jedan komentar niti ću to uraditi. Može se desiti da neki ne objavim jer koristi jezik mržnje (mada do sada nije bilo toga, samo me je neko zamolio da njegov komentar ne objavim)..i neke „delikatne“ stvari ne bi trebalo da idu u javnost.
    Zato kod mene pored svih imena nema prezimena, a nije objavljen jedan post gde mi je jedna osoba napisala neke od pravnih koraka koji bi se mogli preduzeti.

    Mislim da me svrstavaš u netolerantne zbog odgovora kod Mahlat :)
    A ja i dalje tvrdim da si kod nje mnogo preterao i da se ne slažem sa tvojim stavovima iznesenim tamo. Može biti i da nisu tvoji i da si ih rekao u ljutnji, ali ipak se ne slažem.
    Kritika je jedno, a ono je bilo lično i ružno. Ipak se mi ne poznajemo i iz nečijih postova se ne može zaključiti o nečijem životu.

    Inače sa ljudima NE POLEMIŠEM oko toga zašto su nešto rekli. Svako ima pravo da kaže šta želi. Da li mi se sviđa ili ne, moja je stvar, ali ako nekome nešto kažem neću mu to reći javno izazivajući svađu nego ću mu poslati poruku i reći da me je nešto uznemirilo, povredilo…Možda ste ti i Mahlat mogli i tako…

    • Alex permalink
      jun 7, 2010 6:02 am

      Ne volim Marouk da polemišem na tuđim blogovima, ali nadam se da se naš Drveni Advokat neće naljutiti. :)
      U pravu si, svrstao sam te u netolerantne zbog „polemike“ kod Mahlat. Samo da kažem da je to bio moj prvi utisak, koji se srećom menja od kako smo počeli da međusobno komentarišemo. Sada se to menja, ali prvi utisak je nekad ono što nas prati kroz ceo život. Ne treba niko da se ljuti, već, ako želi, da se zapita zašto je neko nekoga tako okvalifikovao. Inače, (opet nije red da pričamo o nekome ko nije prisutan), nisi shvatila nit mojeg „prepucavanja“ sa Mahlat već si odreagovala, onako, „na prvu loptu“ :) . Ja Mahlat veoma cenim jer zaista ima fantastične tekstove, ali ima tu narav da jednostavno ne može ništa da se napiše kao komentar a da ona to ne shvati strahovito lično. I, inače, ne volim da me dočeka nečiji avatar „kiss my ass“, jer ne osećam se prijatno.
      Hteo sam kod nje u tekstu da se malo našalim, ali namrgođena kakva jeste, šala mi je ispala bez veze. :?

      • jun 7, 2010 8:04 am

        Tu se isto slažem, al eto, žene su ćudljive i nekada neke stvari koje pišu veoma su lične. Možda ne ceo tekst kao neki delovi koje si možda slučajno iskomentarisao oštrije i eto problema.
        Samo se posle sve razbuktalo.

        Još uvek iznenadim sebe nekom svojom reakcijom, al uvek je to nekako povezano sa drugima i često ću se umešati da probam da stišam strasti. Kad kritikuju mene shvatam to kao konstruktivnu kritiku. Ako osetim da je lično ne obazirem se ili sa osobom to raspravim In private.

        O da, da se nadovežem na gornji tekst :)
        Negativna kritika je dobra za odricanje od sujete i toplo je preporučujem umesto kafe ujutru :D

  5. shaputalica permalink
    jun 9, 2010 7:09 pm

    Neću da čitam komentare, namerno, da me ne ponesu u nekom drugom pravcu…
    Kritika je poželjna. Na šta bi ličila ova mreža na kojoj smo svi kao jednaki kad bi se svako komentarisanje svelo na klimoglav?
    Malo konstruktivne razmene mišljenja je dobar trening za mozak, a uz to može i da iznedri neku novu ideju ili da me natera da sagledam stvari iz neke druge perspektive. Ali, to je samo moje mišljenje. Ima ljudi koji kritiku jednostavno ne trpe. I takvi nisu ni za kakvo društvo, a kamoli za blogersko. Opet mislim ja, a ja kad mislim obično napravim cirkus. I kad znam da neko nije sklon razmeni mišljenja, a nisam saglasna sa njegovim, često se „ubijem na iksić“…da se ne ubedjujem badava…sto ljudi, sto ćudi.

  6. jun 11, 2010 7:33 pm

    Ajde da ostavim jedan komentar.
    Ako kazem da mislim da je blog duzi nego sto je trebalo da li je to kritika ili misljenje? Ako je kritika da li je pozitivna ili negativna? Da li mozemo da onda dodamo jednu pozitivnu kritiku na tu mozda kritiku i onda kao magnet ili ka ili od,

    • Alex permalink
      jun 14, 2010 3:24 pm

      Ajde da ja prvi odgovorim :)
      Po meni ovo je mišljenje. Ti misliš da bi tekst mogao biti ispričan sa manje reči a da ne izgubi smisao. Pisac teksta je napisao ovako, a neko bi mogao da kažeda je mogao da upotrebi više jezičkih ukrasa i tako dobije duži tekst.
      Kritika nije jer jednostavno nemamo sa čim da uporedimo dužinu jednog bloga. Nigde nema pravila da blog mora biti od toliko do toliko reči.
      Kritika bi bila recimo kad bi rekao da je blog predug jer pisac ne ume sažeto da objasni šta ima na umu.
      To je moje mišljenje, (ili kritika… jbm li ga).

    • jun 14, 2010 10:39 pm

      @serbiaworldcup Moraš argumentovati :)

  7. jun 28, 2010 1:17 pm

    potpisujem

Ostavite odgovor

