Skoči na sadržaj

Ženo, operi mi noge

23 novembra, 2009

Otkako imamo istorijske podatke o zajednici u kojoj su ljudi živeli i porodici kao zajednici, pripadnici muškog pola bili su zaduženi da brinu o egzistenciji porodice, a, ako mogu tako da kažem, uloga ženskog pola je bila da se brine o deci i kući. Vratimo se samo stotinjak godina unazad, obrazovanje je bilo rezervisano isključivo za mušku decu, dok su se devojčice pripremale za spremanje hrane, čišćenje kuće, izradu ručnih radova i brigu o deci. Dobro, možemo reći da one i jesu u neku ruku predodređene za brigu o deci, majčinskim insinktom. I dok su muževi zarađivali, njihov zadatak jeste bio da ih kod kuće dočeka čisto, skuvano. One su stvarale dom, a oni su ga omogućili.

 

Sadašnjost je iz moje perspektive potpuno drugačija. Devojčice se ravnopravno školuju i postižu jednake rezultate, devojke, kao i momci završavaju fakultete i dobijaju stalne poslove na radnim mestima zajedno sa muškarcima. Radno vreme je za oba pola jednako, kao i plata. Neću ulaziti u pitanja ravnopravnosti, mobinga, polne diskriminacije koja postoji, jer ne planiram da pišem o tome u ovom postu.

 

Dakle, ako uzmemo za primer jednu klasičnu porodicu danas, poslovne obaveze su jednake. Oba supružnika su zaposlena, zarađuju i materijalno doprinose zajednici u kojoj žive. To je ono što se promenilo u odnosu na prošlost kada žene nisu imale priliku da rade i zarađuju. Ono što je ostalo isto je da su svi kućni poslovi ostali na ženama. Kuvanje, peglanje, higijena stana/kuće i briga o deci su uglavnom njene obaveze. To je ono što me iritira. Ako je pitanje egzistencije u materijalnom smislu olakšano muževima, zbog čega nije i drugi deo poslova podeljen?

 

Nedavno sam otišla kod druga na rođendan. Sticajem okolnosti je tamo bio njegov stariji brat, koji je oženjen i ne živi sa njima već nekoliko godina, pored kog sam slučajno sela. Malo po malo smo se raspričali. Primetila sam da im je kuća kompletno ukrašena ručnim radovima koje je napravila njihova majka, te sam je pohvalila. Tada je on počeo da priča o svojoj supruzi. Tačnije da je ogovara u negativnom kontekstu. Kako ne kuva svaki dan, kako je on prinuđen da ponekad ispegla svoju majicu, kako im je nered u kući. „Znaš“, rekao mi je vidno ogorčen, „desi se da dođem sa posla i zateknem poruku na stolu u kojoj piše kako je otišla da radi (u drugu smenu – prim. drveni advokat) i da ništa nije skuvala, već da imam spremljen sendvič u frižideru! Pa, ja bih da jedem kuvano posle posla, kad se vratim umoran! To se kod moje mame nikada nije desilo!“ Prva emocija koju sam osetila je bila sažaljenje. Žao mi je bilo čoveka koji je gladan. Kako je nastavio sa pričom a ja sa razmišljanjem o situaciji koju mi prepričava postalo mi je jasno da on ništa ne radi u kući. Njegovo je da ode na posao i donese platu, a njeno da isto to učini, plus da vodi računa o kući. Vrhunac je bio kada je rekao da je znao da će tako biti da je ne bi ni oženio. To mi je bilo previše. Nisam htela da ulazim u raspravu, ali sam kasnije razmišljala o rečenom.

 

U čemu je problem?  Vaspitanje ili egocentričnost? Navike? Predrasude? Nacionalno ili rodno nasleđe? Šta mu daje za pravo da očekuje da ga njegova „slabija/lepša“ polovina služi? Da li joj je predodređeno da pored posla na kom zarađuje ima i „posao“ u kući?

 

Nedugo nakon toga sam se ponovo susrela sa istom pričom. Devojke su konstanto pod lupom. Da li ume da kuva? Kakva je domaćica? Kakve su joj navike po pitanju urednosti i higijene? E pa, ako tako gledamo, maltene se nijedan ne bi trebao oženiti. Ne znam nijednog muškarca koji vodi kompletnu brigu o kuvanju i higijeni kuće, peglanje i da ne pominjem.

 

Pitam se, da li ulazak žene u brak i stvaranje porodice ili početak nove zajednice nosi sa sobom i okove očekivanja bračnog druga koja se ne smeju izneveriti? Ako je tako, brak će me zaobići. Ne zato što ne umem da kuvam, peglam, spremam i ostalo, već zato što neću da služim nekog ko se na taj način odnosi prema meni.

26 komentara leave one →
  1. 23 novembra, 2009 9:09 pm

    lepo napisano :)
    Čitam ovo i shvatam da klimam glavom nakon svake rečenice ;) Potpuno si u pravu. Ni meni nije jasno zašto se još uvek poslovi dele na „muške“ i „ženske“ i zašto se i dalje od žene očekuje da radi sve poslove u kući. Mislim, to još možda i može da prođe u slučaju da ona ne radi ništa drugo. Ali kada ravnopravno sa muškarcem učestvuje u obezbeđivanju egzistencije (mislim na zaradu), onda bi valjda bilo u redu da ravnopravno dele i kućne poslove…

  2. 23 novembra, 2009 9:44 pm

    Radi se o vaspitanju. Ja sam odrasla u kuci gde moja mama nije pravila razliku izmedju muskog i zenskog deteta. Kucni poslovi su oduvek bili i muski i zenski, ipak zivimo u savremenom svetu. Tako istovremeno meni nije nikad bilo strano osigurac da zamenim ili da uzmem srafciger i sastavim racunar. Samim tim krecenje je uvek bio moj i tatin posao, mi smo uvek uigran tim. Dok tata ima svoje specijalitete koje kuva. Brat je sad ozenjen i pravi kolace i torte, on voli slatko, pa valjda zato. Sve ono sto je naucio kod kuce, to je preneo sada na svoju porodicu. Ne treba ni muskarac sve da radi ali ne treba ni zena. Poenta je da se medjusobno ispomazu, i nek svako uradi nesto i pomogne onom drugom. Sve je stvar dogovora.

    Kod nas na ovom nasem Balkanu jos uvek imamo porodice koje nemaju ovakav nacin vaspitanja. Stoga muskarac ocekuje da ce se ozeniti takvom zenom koja ce da mu pere noge. :) Tako su ga roditelji naucili da treba. Posto je vaspitan da je on muskarcina i da to nije njegov posao. A da li je onda njegov posao da cepa drva u stanu sa radijatorima? :)

    Ne grese ovde samo muskarci, grese i devojke koje su prihvatile svoje uloge domacice bez imalo razmisljanja. Meni je uvek bilo nenormalno da odem kod drugova u stan i oni naprave zurku, naprave haos i drugarica sama uzme da sprema za njima. Zbog cega to radis devojko? Valjda zeli da pokaze kako je dobra domacica pa da se dobro uda. Ako njima ne smeta da spavaju u toj prljavstini, meni jos manje smeta, njihov problem. Da je to moj prostor gde ja obitavam, verovatno bih ga uredila kako i koliko meni odgovara.
    Zene su krive jer to dopustaju, a muskarci zato sto zahtevaju.

  3. 23 novembra, 2009 10:03 pm

    Ja bih tog zrelog momka pitala zašto se onda ne vrati mami?

    Mislim da je zajednički rad u kući i oko nje stvar međusobnog poštovanja. I ja sam za to da svako zna sve da radi, pa da se supružnici lepo dogovore oko obaveza, u zavisnosti od trenutnih prilika.

  4. 23 novembra, 2009 10:23 pm

    Pisao sam skoro na ovu temu … malo drugacije ali sa istim shvatanjima kao i ti sto imas…
    Ovo je 21 vek !!! Nema vise podela a zajednica se gradi obostranim ulaganjima …

  5. 23 novembra, 2009 10:33 pm

    „Pa, ja bih da jedem kuvano posle posla, kad se vratim umoran! To se kod moje mame nikada nije desilo!“ Prva emocija koju sam osetila je bila sažaljenje…“
    Jao bre Drvce! :D Dok bi se ti osvestila prethodno ga sažaljevajući, ja bih se već posvađala sa njim na mrtvo ime, evo, potpisujem ti. Znam da sam ja ta koja grešim, ali i posle toliko godina, ne umem da se postavim razumnije prema takvim tipovima i takvim situacijama. Evo ti primera od danas prepodne…
    Moja nova „koleginica“ kaže danas: „Napravićemo raspored pa će svako da čisti po jedan dan prostoriju. Osim muškaraca. Ima nas žena pa nema potrebe da oni to rade.“ Moja reakcija je bila momentalna i odmah sam objasnila pomenutoj da ja kolegama nisam ni žena ni majka i da mi ne pada na pamet da ih tretiram „kao muškarce“ i da tu logiku ostavi za svoju kuću.
    Pre neki dan kuvala sam nekoliko kafa, kad su ljudi popili, oprala sam šoljice bez reči i toliko. Kasnije je kafu kuvao muškarac, ja ga usput podsetim da treba da okonča svoj lepi gest pranjem šoljica, on kaže „naravno“, kad utrčava izvesna ženska osoba i drekne: „Ijuuuu, taman posla. Zar pored nas?!“ Čovek je insistirao da opere šoljice i to je i uradio. Sve se to događa na mom novom „poslu“.
    Poenta: Za sve što ne valjaju muškarci, krive su žene. Nije bitno koju ulogu igraju imaju u njihovim životima, skoro sve su iste. Zato je nama, kao manjini u okviru ženske populacije, neverovatno teško da pored njih koje ih tetošu prosperiramo objašnjavajući im da bi odnos uzajamnog poštovanja i pomoći bio jedini kvalitetan odnos.
    P. S. Ovo je treći blog na kome ostavljam komentar. Šta vam je danas?! Svi ste odlični :)

  6. 24 novembra, 2009 1:44 am

    Hm, zato smatram da je zajednicki zivot PRE braka oba-ve-zan!
    Kad shvatis da ti ne smeta st oje prljave carape ostavio gde jeste, ili sto ne sprema za sobom, o.k. onda je to tvoj izbor…
    Cinjenica je da se mnogo toga nosi iz kuce, ali je mnogo i do toga kakav se odnos u braku ili vezi formira.
    A vise od muskaraca koji izigravaju bega nerviraju me jedino zenturace koje pate da nekom sluze i ciste, jer im je to jedan od nacina da se pokazu da su vredne.
    Jos jedna stvar je bitna, gotovo sam sigurna da muskarci na kucne poslove gledaju kao na manje vredne i bitne (osim ako spadaju u malobrojnu grupu kontrol frikova) i svakako veoma odlozne – sto je stalni izvor dzvanjkanja s mojim muzem, jer dobijem ospe kad mi kaze, ostavi to, posle ces, a ne skoci da se on prihvati,. Jer, nema ko drugi, male patuljke -nemamo.
    I jos jedna stvar je bitna – ma koliko da vas nervira sto on glanca tri tanjira pola sata, oduprite se poricu da uzmete da radite sve jer vi to „bolje znate“. Isto vazi i za druge kucne poslove, a bogami i gajenje dece ;)
    Auuu, citav traktat sam napislala :))

  7. 24 novembra, 2009 2:25 am

    Sve je stvar vaspitanja, a i ne vaspitanja. Recimo jedan moj drug dok je živeo sa majkom nije bio vaspitan da sam sređuje i čisti, kuva i slično, ali to nije radila ni njegova majka, ni za sebe, ni za porodicu, pa je vremenom shvatio da mora sam, tako da sada ima odličan brak i odnose sa svojom ženom. :)

    Drugi primer je gde muž radi, izdržava porodicu, a ona je samo rodila dete i to je sve od nje. Pati što ne može da vrati svoj prvobitan izgled, tako da on mučenik sve mora da radi. Ona čak ni dete ne čuva, jer je „umorna“. On prvo ode po dete tamo gde ga čuvaju, dođe kući, spremi klopu, opere sudove, veš, ispegla šta treba za sutra, dok ona, krava jedna, ama baš ništa ne radi. Slatko bih je izudarala, ali on je to prihvatio i tako žive.

    Kod nas u kući su se poslovi nekako ravnopravno rasporedili, ima stvari koje on ne voli da radi, pa radim ja i obrnuto. Nekad kuvam ja, nekad on. Decu smo zajedno napravili, tako da ih zajedno i čuvamo i vaspitavamo. Sigurna sam samo u jedno, da sa drugačijim čovekom ne bih sastavila ni nedelju dana.

  8. 24 novembra, 2009 2:27 am

    I još nešto… ne bih imala ništa protiv i noge da mu operem, jer sam sigurna da bi on meni to učinio ako bi mi to nešto značilo. ;)

  9. Zen permalink
    24 novembra, 2009 4:23 am

    Mene smatraju „teshkim shovinistom“, a drvce imala si i prilike da me upoznash.

    Necju da pishem ovde rasprave o tome, ali 21. ili 1. vek sasvim je svejedno. Zhene i mushkarci NISU niti cje ikada bii isto. Samim tim nemozhemo imati ista prava i obaveze u porodici.

    Suvishe je ovo duga tema da bih vam potvrdio i objasnio stav koji se vama chini ispravnim, jer su meni trebale decenije da shvatim, da sam imao pogreshan stav ranije (stav koji vi imate sada).

    Sve u svemu, losh primer je ovde stavljen i prilichno se subjektivno posmatra.

    Shto niste uzeli primer zhena koje „rade“ i dobijaju posao preko onoga s chime se mushkarci ne radjaju, a zhele to celog zhivota i najvecje gluposti prave samo da bi doshli do toga (te). Iste te zhene ne prezaju od bilo kakvog sredstva da postignu shto vishi cilj, i pri tome unishtavaju one mushkarce koji su trebali da imaju taj posao i time obezbedili porodici egzistenciju.

    Zanimljivo je kako na ovu temu sve zhene gledaju subjektivno, jer se osecjaju ugrozhene ne znam kakvom nepravdom. Ne vidim ko ijednu tera da zhivi u zajednici sa mushkarcem koji je maltretira na bilo koji nachin. Da nije mozhda strah od mishkaraca u pitanju, ili pak strah od samocje?

    Ma rekoh necju da polemishem ovde jer ovo je tema koja se iznosi i raspravlja usmeno, a ne pisanim putem, pogotovo ne na blogovima, forumima i slichnim mestima gde prave konstruktivne rasprave mozhe biti. To bi bilo ko da na nekom blogu saslushavamo okrivljenog, svedoke, branioce i tuzhioce. Jednostavno neizvodljivo za bilo kakvu raspravu koja vodi realnom.

  10. 24 novembra, 2009 10:10 am

    Drvena, brak će te zaobići ako ne naidješ na onog pravog, sve ostalo su baljezgarije. Za mene je normalno da otprilike sve rade po potrebi, ali kao što ima nenormalnosti u životu takodje postoje i normalne stvari, a to ne zavisi od mog suseda već od izbora bračnog druga… izbor nije uvek najsrećniji.

  11. 24 novembra, 2009 2:18 pm

    Zen, pretpostavljam da ces takav cvrst stav imati sutra i prema tvojoj kceri?

    • Zen permalink
      25 novembra, 2009 12:11 am

      Da, jer ja imam neshto malo iskustva iza sebe, jedan propali i jedan divan brak.

  12. als011 permalink
    24 novembra, 2009 2:56 pm

    Tekst je dobar, ali zakljucak mi se ne dopada. Po meni dobar brak je kada se zna cilj braka, neki parovi zele mnogo dece, neki da razvijaju drustveni zivot a neki da unpredjuju karijeru. Ako jedan od supruznika udje u brak sa laznim ciljem, uvek ce se neko osecati prevarenim i prebacivanje jedno drugome neminovno vodi u haos, raskid ili nesto mnogo gore.
    Ako ti u brak vec udjes sa premisom da „necu ja njemu da sluzim“, tada nemoj ni da razmisljas o braku. Ako ulazis u brak sa osobom koja ima iste zelje u zivotu kao i ti, tada ti nece biti tesko ni da ucinis neku malu uslugu takvom coveku. Ili on njoj, bez obzira.
    Nazalost u pravu si u svemu. Majke uglavnom „razmaze“ svoje sinove koje onda ocekuju od svoje zene da bude surogat njihove majke. Ima i slucajeva da zene prebacuju da „ne ume da radi kao sto je to umeo moj tata“. Piskaralo lepo kaze, zivot pre braka vise nije greh vec zamena za provodadzisanje, nekada su nase majke trazile sinovima zene, a danas je to selekcija u predbracnom zivotu. Ipak zivot ide suvise brzo, i odjedanput shvatimo da smo napunili 40 a nismo jos nasli pravu, ili pravog.
    Brak, stanje puno problema koje treba zajedno resavati ka zajednickom cilju. Brak ima alternativu, povratak u roditeljski dom, sto cesto dovodi da male nesuglasice rasture jednu obecavajucu vezu.
    Musko zenski odnosi su toliko raznovrsni i komplikovani, da ne postoji univerzalno resenje. Zato je zivot i zanimljiv, zar ne?

  13. 24 novembra, 2009 2:58 pm

    Stvar je u vaspitanju i onome sto je poneseno iz kuce. Tako da ne bih generalizovala stvari, sve je individualno.
    Meni nije tesko da kuvam, perem, cistim…coveku koga volim. I ne ocekujem nista zauzvrat, to je moje poimanje ljubavi. Ne osecam se robom, volim da ugodim coveku koga volim.
    Uostalom i kod kuce sa roditeljima radimo iste stvari, jednostavno je tako. Kasnije se samo menja porodica .
    Sve se nosi iz maticne porodice i to vazi za oba pola.

  14. 24 novembra, 2009 5:39 pm

    Problem je u vaspitanju.
    Imam 42 godine, 13 godina sam u braku, i samo mogu da kažem, da može da te neko gazi samo i SAMO AKO mu to dozvoliš.

    I na poslu i u kući se ponašam jednako, i boli me savršeno ko je na šta navikao i ko šta očekuje.

    Kome ne odgovara može da me zaobiđe.

    A tog tipa koji je tražio kuvano … sreća njegova te si ti dobro devojče, „veštica“ bi mu održala predavanje takvo da iz momenta promeni stav, ili bar da ga nikada više javno ne iznese.
    Jeo bi mi suvu ranu sve dotle dok sam nešto ne skuva …

  15. 24 novembra, 2009 5:45 pm

    @дијица и @Бедно пискарало су истакле суштину — за поступке сваког мушкарца, овакве или онакве, „крива“ је жена (била му она мајка, сестра, девојка или супругра). Ако разумевање замени завист, једна страна ће најебати. Негде је то женска, а негде је то мушка (прича из @Чаролијиног коментара).

    Ово је питање индивидуалне природе и сматрам да би требало коментарисати само сопствену ситуацију, а другима не саветовати нешто у шта ни сам ниси сигуран. Уосталом, свако је творац своје (не)среће. Ако је нешто добро за моју комбинацију, не значи да ће бити добро и за нечију другу.

  16. 24 novembra, 2009 7:59 pm

    @Aleksandre, upravo. Svako nadje onog ko mu odgovara, i radi onako kako mu odgovara. Pod uslovom da obema stranama tako pase, zasto se mesati.
    Ali, opet ne mogu da ne poskocim 2 metra uvis od stava „zene bi trebale…“.

  17. 24 novembra, 2009 11:12 pm

    Advokatice mogu da razumem tvoj stav i smatram da je ok. „Njegova mama“ je bila domaćica, očigledno, pa je mogla dobro da se organizuje a usput još i da hekla. Sve se bojim da tu nije uskakao i „neko sasvim treći“, ali su oni tada bili deca i bilo ih je briga ko je to bio i uskakao umesto njih. Po meni, sve dolazi iz sopstvenog doma. I moja majka je bila domaćica i dobro je bila organizovana, imala je i svekrvu i svoju majku, koje su joj pomagale oko nas. Nisam znala da kuvam dok se nisam udala i zainteresovala. Moj muž (bivši), nikada nije pravio pitanje oko usisavanja, odvodjenja dece na neke aktivnosti, kada mu je to radno vreme dozvoljavalo (radio je dvokratno). I sama smatram da, ako oboje rade, pa na primer, muž dodje kući sa posla pre supruge, zašto ne bi mogao da očisti krompir, podgreje ručak, obari testo, ili čak, opere sudove od doručka ili večere. Taj tip je, po meni, nevaspitano djubre a pored toga i razmažen!
    A na ono pitanje da li je ženama predodredjeno da imaju i posao u kući, JESTE, to je moj odgovor, mada, mislim, da se situacija poboljšava. Moraju žene biti mudrije a muškarci razumniji! :) To je sve ukratko!

  18. 25 novembra, 2009 8:44 pm

    “ Ne znam nijednog muškarca koji vodi kompletnu brigu o kuvanju i higijeni kuće, peglanje i da ne pominjem.“

    Onda nisi mene upoznala,kad moju dragu spopadne „Vertigo“ onda sam ja i otac i majka,i muz i zena i sve u kuci,oko kuce i svuda gde treba.I to zna da traje tako i mesecima. I veruj da mi nije tesko,teze mi je gledati nju u krevetu nego peglati dva dana.

  19. potpisani permalink
    25 novembra, 2009 9:20 pm

    Obostrano razumevanje i poštovanje nema tu mnogo filozofije……

  20. 27 novembra, 2009 6:42 pm

    Slažem se sa tobom Drvce, i sa Goldie komentarom i verovatno sa većinom ostalih, ali nisam imao živaca da čitam sve komentare …

    Ali tvoja pretposlednja rečenica:
    „Ne znam nijednog muškarca koji vodi kompletnu brigu o kuvanju i higijeni kuće, peglanje i da ne pominjem.“

    …. pa jel ne poznaješ mene? :D

  21. 27 novembra, 2009 9:32 pm

    Moja majka i otac su se zaposlili ranih ’50.,tako da su imali odreden broj godina da se organizuju oko funkcionisanja kucanstva.Kad sam se ja rodila ’60.,sve je vec funkcionisalo kao sat.Svi smo radili i doprinosili u okviru svojih mogucnosti.Nije bilo povlastenih. Licna odgovornost je bila visoko kotirana.
    I danas je tako,sa udjelom se nastavilo i u svojim novim porodicama.
    O toj temi u nasoj kuci se nikad nije raspravljalo,svi smo doprinosili ali i uzivali blagodeti 2 plate.

    U to vrijeme se mozda i moglo bez dvije plate,danas ne !

    Danas su dvije plate ne pozeljne,vec prijeko potrebne,uzevsi u obzir danasnje standarde.Zene su to shvatile,ali sta se dogodilo sa (pojedinim) muskarcima? Zar oni zaista misle da je moguce zivjeti u 2009,a koristiti sklop zastarjelih shvatanja ?
    Oni fleksibilniji opstaju,jer su spremni na promjene,a oni koji se cvrsto drze krutih ideala,zive u iluzijama,ako misle da ce izvuci nesto pozitivno od toga.
    Ali,naravno da je lakse kritikovati,nego zasukati rukave ! Jer dok god je kritika usmjerena prema nekome drugom,kriticar nije primoran da sagleda sebe i da se mjenja.

    Sad se sjetih da je kod mene na poslu u kuhinji (kojom se svi sluze,ali i svi ne pospremaju za sobom )pisalo na papiru naljepljenom na zidu: „Pospremi za sobom,tvoja majka nije zaposlena u firmi !“ :lol: :)

  22. 30 novembra, 2009 7:23 pm

    Sve zavisi od samih ljudi. Svako sebi kroji zivot. Ko ne uspe nego samo cvili, sam je kriv.

  23. 10 decembra, 2009 2:41 am

    Drve, majke su krive :) One sto ih doje do vojske, a posle tutorishu.
    (valjda misle da ko namaze kremom ruke pre spavanja taj mora da je gej….)

Trackbacks

  1. Ravnopravnost | Sasvim obična priča
  2. Ženo, operi mi noge | Blogosfera

Postavi komentar